recenseramera.blogg.se

Recenseramera är en blogg där jag amatörsmässigt och sporadiskt uppdaterar recensioner angående kultur i olika former, böcker, filmer, teatrar&dansshower jag har varit på och medföljande betyg.

Lättsvalda citroner

Kategori: Bok

Det var inte länge sedan jag läste ut boken,men, ändå så vänder jag på romanes pocketutgåva för att läsa baksidetexten och finna huvudkaraktärens namn. Har redan glömt det, nämeligen. 
 
Skriven av Kajsa Ingermansson, 326 sidor lång, utkom första gången 2004,rätt omtalad och nyligen filmatiserad: 
boken i fråga heter "Små citroner gula". 
 
Just ja! Huvudkaraktären heter Agnes! 
 
Agnes lever ett till synes stabilt liv med de bästa av ingredienserna; jobb som hovmästare på en fin stockholmsk restaurang, stöttande familj, pojkvännen Tobias och bästa vänninan Lussan. Snart börjar hennes liv krumla i kanterna som en dröm [läs: hård klassisk småkaka] och hennes liv blir till en mardröm. Var kommer hon nu finna sin styrka? 
 
Jag ger boken två av fem halvskrämda bebisugglor (det finaste jag ritat hittills på bloggen, enligt mig själv!):
När jag satte tänderna i boken och bildligen var på väg att sluka den med entusiasm, då snarare föll den ur
mina händer i en chockerad och besviken uppsyn. Misstolka mig rätt, alla filmer och böcker och allt annat jag har och kommer recensera är bättre än något jag någonsin skulle kunna komma på. 

Så det här är precis som de där filmerna man slår på när man vill stänga av hjärnan och bara slappna av och flyta med den förutsägbara strömmen, ungefär som chickflicken "How to lose a guy in 10 days" å andra sidan är det nog inte helt fel att kalla denna boken en chicklit. 
 
Språket är lättläst,fantasilöst och rakt på. Planteringarna (små ledtrådar om vad som kommer hända sedan, 
till exempel berätta om en karaktär i förbifarten som senare visare sig vara mördaren i deckaren) är övertydliga och slutet visste man redan efter några sidor. 
 
Det här är den sortens bok som du vill ta med dig till badstranden med dina tjejkompisar. Lätt att sola med, du skyltar inte med någon specifik åsikt eller konstig boksmak och du kan lätt diskutera händelser i boken samtidigt som din kompis senaste ragg.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: